Sunday, February 6, 2011

Perdarahan lepas bersetubuh

Ini satu tanda yang tidak bolih dipandang ringan. Perlu jumpa doktor secepat munkin untuk pemeriksaan dan ujian pap smear
 

Cervical cancer
Cervical erosion - kelihatan lapisan kulit cervix telah terhakis

18 comments:

  1. assalamualaikumm.. maaf dokter, saya begitu tertarik skali dgn artikel yg dokter post kan dlm blog ini. :) trima kasih, dn ianya sgt berguna utk d jadikan panduan agar sy lebih prihatin terhadap alat2 sulit wanita ini. hmm.. dokter, d sini saya ingin bertanya, jika tiada masalah sy harap dokter buleh jelas kn dgn lebih lanjut lg. :) hmm.. sy baru saja habis dtg bulan pd awal bln7 hari itu. jadi, baru2 ini sy ketika sy sedang berhubungan, berlaku pendarahan. ianya berlaku semasa. bukan selepas.. jd sy mcm agak terkeliru sikit antara semasa dn slepas, dn agak bimbang juga. kemudian saya basuh, darah yg keluar ketika sy basuh spt darah haid, malah masa sy lap ketika xjd brhbgn itu, darah ye spt darah haid juga. sy tidak berasa sakit di dlm faraj ketika bhbgan.. tp rasa sakit kerana kulit d bhgian bwh dubur sy..d mana kan mcm bentuk V ujung yg bwh itu, sering terkuyak dn luka. jd puan sy na taya, apakah kondisi sy jika belaku sedemikian? sy pernah mjalani ujian paps itu, kputusan ye tiada apa2 yg merunsingkan.. sy harap dokter dpt bantu sy berikan jawapan. trima kasih dokter!

    ReplyDelete
  2. assalammualaikum DR..saya nak tanya saya mengalami lendir yg keluar di vigina yg berwarna coklat cair...saya nak tanya apa punca ter sebut...?saya harap DR. dapat bagi jawapan ye... terima kasih...

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum DR...saya ingin bertanya tentang pendarahan semasa bersetubuh..saya baru sahaja habis haid seminggu lepas..ketika saya berhubungan dengan suami saya,saya dapati ada pendarahan..darah itu kelihatan seperti haid..setiap kali kami bersetubuh,mesti ada pendarahan..setahun lepas pernah berlaku perkara seperti ini,tapi ia berkurangan..dan sekarang,ia nya berlaku lagi...saya agak risau dengan keadaan ini..boleh tak DR terangkan kepada saya apa yang terjadi dan apa yang harus saya lakukan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Doktor diatas penerangan panjang lebar. Pendarahan yang selepas persetubuhan tetapi kadang-kadang dan bukannya berlaku pada setiap kali bersetubuh. Adakah ini termasuk simptom didalan penerangan Doktor diatas atau ada lagi sebab-sebab lain. Mohon Doktor terangkan kekerapan pendarahan ini. Terima kasih. Wassalam.

      Delete
  5. As salam dr. Saya mempunyai kitaran haid yg teratur sebelum ini, sehinggalah bulan lalu apabila saya mengalami haid berpanjangan sehingga lebih 15 hari. Hari pertama hingga hari ke 12 darah yg keluar sedikit tanpa perlu memakai tuala wanita. Manakala hari ke 13 hingga 15 banyak, dan setelah itu sehingga ke hari ini (hari ke 17) sedikit tanpa perlu memakai tuala wanita. Adakah ini petanda penyakit?

    ReplyDelete
  6. assalam doc.sy pnh menghidapi endometriosis dan sdh dibuang pd 2007.selapas pembedahan itu haid sy tdk ok beberapa bulan kesan ubt yg dsuntik.tp selepas itu ok sehinggalah julai 2010,tp selepas itu sy telah menjalani rawatan RAI(utk tyroid)dan 3bulan selepas itu sy tiada haid.kemudian normal semula iaitu setiap 10@12hb setiap bulan.sehingga bulan may2011 sy menjalani RAI sekali lg.kemudian tiada lg haid selama 3bulan..selepas 3bulan haid kembali normal..tp sejak feb haid sy mula tdk teratur.sy pnh tdk dtg haid selama 2bulan..sy igt sy mengandung tp setelah 3kali cek upt hasil tetap sama.sy mengalami symptom spt org mengandung.pening,loya,sakit pinggang yg amat sgt. kemudian last month dtg spt biasa pd 12hb.tp sejak 12hb tu doc haid sy prob.sy dtg 3hari iaitu 12,13,14.kaler coklat gelap.kemudian 2hr tiada.selepas cukup 8hari suci sy bersama ngn suami.esoknya ada campuran drh pd lendir.sejak tu keluar lg spt darah bayu shj sehingga hari ini.kdg2 sgt sedikit...kdg2 ikut lendir..kerap keluar waktu pg dan ptg.sy tdk rs skt semasa dan selepas bersama.cuma kdgkala rs berat di ari2 dan rs mcm ms PMS.masalah ini berlarutan dan sehingga hari ini ia masih keluar hari2.kdg2 pekat.kdg2 spt drh bayu..bau pun tdk menyenangkan.bantulah sy doc.utk pengetahuan doc sy sdh bkawen 4thn belum pnh mengandung,berat 78kg tinggi 152 berumur 33thn.sy pnh menjalani PAP SMEAR pd jun 2010.tetapi tiada masalah.terima kasih doc krn sudi membaca...

    ReplyDelete
  7. salam,saya ingin tahu..saya sudah habis masa haid,tapi selang beberapa hari,keluar mcm darah yang berwarna kehitaman..tapi xbanyak kuantitinye..mohon penjelasan..saya sangat risau ..saya masih belum berkahwin...

    ReplyDelete
  8. Salam DR. sy sudah berkahwin selama 9 bulan... dr zaman anak dara saya selalu mengalami istihadah selepas haid iaitu darah keluar berlebihan selepas haid.. Namun selepas berkahwin saya ingatkan ia semakain berkurangan malah semakin teruk...kadang2 selepas melakukan persetubuhan saya ada sedikit darah yang keluar..saya da jumpa doktor dan buat scan.. doktor mgatakan saya ok dan semua normal dan tak perlu saya untuk jumpa dr sakit puan...Tetapi msalah ini masih kekal dan menyebabkan saya tidak dapat hamil hingga kini... bolehkan dr membantu saya apa yg saya harus buat... terima kasih...

    ReplyDelete
  9. salam doktor..
    Sy musykil, beberapa bulan ni..haid sy habis agak lama..sebelum ni haid antara 5-7 hari..tapi sejak sy makan sejenis mknan kesihatan haid saya berlanjutan sehingga 10-12 hari..tapi darah haid hanya keluar pd hari 2 hingga ke 5 saje..selepsa tu hanya lendiran coklat..lps 15 hari haid dn sy pasti tiada lendiran cklat lagi sy bersama suami..selepas bersama saya dapati ada lendiran berwarna seakan2 coklat keluar..lendiran tu agak pekat..apapun saya tidak berasa sakit semasa or selepas bersama..untuk pengetahuan doktor sy masih belum dikurniakan zuriat dlm tempoh 15thn berkahwin..kami suami istri pernah menjalanai pemeriksaan dn hasilnya kami berdua tiada masalah..apa yang biat saya masih tidak hamil lagi?

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum doktor. Sy ada masalah yg sgt buat sy risau. Sy br bersalin secara cesearan pada 11 mac 2013..selepas itu darah nifas sy berlanjutan sampai hari ke 70. Namun setiap kali selepas berhubungan dgn suami, sy dapati akan ada darah coklat kehitaman yg keluar dlm masa 3 ke 5 hari. Setiap minggu sy mengalami masalah ini..adakah ini ada kaitan dgn cancer?

    ReplyDelete
  11. Salam doc...sy nk tye sy bru berkahwen...selepas kami bersetubuh Keluar darah....sy myangka darah pecah dara...tetapi darah tu still keluar sapa keesokan harinye....sy mahu kpastian dr doc

    ReplyDelete
  12. Salam Doctor..saya sudah berkahwin dah mempunyai seorang cahaya mata 3 tahun..selepas kelahiran pertama saya telah mengalami kenaikan berat badan yang mendadak sehingga menggangu kitaran haid saya..Kini sudah hampir setahun saya tidak datang haid dan sudah mengunjungi klinik dan jawapan yang diberi adalah berpunca berat badan yang berlebihan dan bukan fibroid. Baru2 ini saya berdarah seperti period ketika bersama suami dan saya juga tidak berasa apa2 kesakitan dan pada hari keesokan dan seterusnya tiada darah yang turun. Ini adalah 1st time terjadi. saya tidak pasti samada darah itu haid atau penyakit??

    ReplyDelete
  13. Salam doktor. Saya ada soalan. Saya telah haid pada awal bulan. Setelah habis haid , saya melakukan persetubuhan. Ada keesokan hari nya. Saya mendapati darah haid datang lagi. Ianya dalam kuantiti yang banyak. Saya amat musykil kerana sebelum ini saya baru sahaja keluar darah haid. Apakah ini tandanya saya mengandung atau ada penyakit ? Mohon penjelasan dari dokter.

    ReplyDelete
  14. Sya pon mengalami msalah yg sama,, setiap kali selepas brsma suami sya misti ada lendiran brwana coklat,, selalunya brlaku selepas haid n sebelum haid,,,

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum..doktor sy mmpunyai masal ketika dan selepas bersama suami..setiap kali sy bsama sy akan berasa sakit bl zakar suami smpai kedasar..kdang2 ada keluar darah seakan darah hdup..selepas sy bsama suami pasti sy akan sakit pinggang smpai kan ada ms membatas kan kerja sy..sy jadi takut setiap kali ingin bersama suami..

    ReplyDelete
  16. assalamualaikum dr..sy mgalami titisan pndrhn slps buang air..stiap kali sy buang air..drh titis2 msti ad..sy prasan ia blku bru2 ni sblm haid n slps haid..

    ReplyDelete
  17. Assailant,doktor,sy menghadapi masalah setiap kali ketika melakukan persetubuhan faraj sy akan mengeluarkan cairan berwarna coklat cair tetapi sy tidak merasa sakit

    ReplyDelete