Popular Posts

Tuesday, January 18, 2011

Mengatasi gangguan haid




JENIS-JENIS GANGGUAN HAID
Seperti keadaan dalam tubuh manusia yang lain, haid juga boleh tergangguan. Jenis-jenis gangguannya ialah;
1.Berbagai jenis gangguan pada pusingan haid.
2.Berapa banyaknya darah haid yang keluar.
3.Jangka waktu haid yang berpanjangan.
4.Pendarahan di luar waktu haid, seperti selepas persetubuhan.
5.Kesakitan sebelum, semasa atau selepas haid.
6.Kelewatan datang haid.
7.Putus haid.

Gangguan haid berlaku oleh kerana berbagai-bagai punca seperti tekanan jiwa dan emosi, keadaan hormon yang tidak seimbang, kehamilan, penyusuan bayi, kegunaan hormon, penyakit dalam kelenjar pituitary atau ovary atau ketumbuhan seperti barah dalam rahim atau pangkal rahim.

Kenapakah kelewatan haid berlaku di kalangan anak perempuan?
 
Biasanya seseorang gadis akan mengalami haid pada umur 12 tahun sehingga usia gadis itu 16 tahun. Di dalam jankamasa ini ia masih dianggap normal. Jika usianya 16 tahun dan masih belum datang haid, ia perlu mendapat perhatian daripada doktor. Kegagalan turun haid ini mungkin berpunca daripada fungsi ovari atau kilang pituitary yang tidak normal. Kelewatan akil baligh mungkin disebabkan oleh kecacatan pada faraj atau perkakas peranakan sejak lahir. Kadang-kala berlaku di mana selaput dara menutupi keseluruhan lubang faraj (imperforate hymen). Dalam kaedaan ini gadis tersebut mungkin mengalami sakit perut setiap bulan tetapi haid tidak keluar.

Faktor lain yang boleh mempengaruhi keadaan ini ialah taraf kesihatan yang kurang baik dan masalah tekanan jiwa dan emosi yang teruk. 

Apakah yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah?
 
Langkah pertama ialah mengenalpasti punca kelewatan haid. Tanda-tanda seperti pertumbuhan buah dada, dan rambut di kemaluan dan ketiak menunjukan tanda pengeluaran oestrogen. Pemeriksaan tubuh dan perkakas peranakan adalah penting untuk mengesan kecacatan semula jadi, ujian ultrasound pada perut untuk mengesan ada atau tidak rahim dan ovari. Ujian darah untuk menyukat paras hormon adalah penting untuk mengenal pasti punca masalah.

Rawatan bergantung kepada punca masalah. Pembedahan kecil perlu dilakukan untuk membuka selaput dara jika ia tertutup. Jika faraj tidak wujud, pembedahan untuk membentuk ‘artificial vagina’ dilakukan. Rawatan hormon diberikan jika puncanya ialah kecacatan pada kilang pituitary atau ovary.

Haid tidak teratur !

Pusingan haid yang tidak teratur, ialah pusingan yang kurang daripada 25 hari atau lebih daripada 35 hari. Ini dianggap tidak teratur, ada setengah wanita haidnya datang dua atau tiga bulan sekali. Keadaan ini sering berlaku di kalangan anak anak gadis yang baru masuk ke alam remaja atau wanita yang hampir putus haid. Keadaan ini bukanlah satu penyakit tetapi hanya disebabkan oleh gangguan hormon. Wanita yang mengalami masalah ini adalah kurang subur kerana ia kurang mengeluarkan benih.

 

Punca terjadinya gangguan haid.
Kegemukkan (obesity) merupakan punca penting yang menyebabkan pusingan haid menjadi terlambat atau jaraknya yang berpanjangan , mungkin jarak 6 – 9 bulan atau lebih di antara satu sama lain. Keadaan ini sering dikaitkan dengan ketidaksuburan. Ada di kalangan mereka yang tumbuh rambut pada kaki atau misai. Apabila dilakukan vaginal ultrasound kedua ovari mereka didapati bengkak dan tidak menetas ke dalam rahim(Polycystic ovary).



Bagi seseorang yang perjalanan haidnya tetap dan teratur, jika beliau mengalami gangguan pada pusingan haidnya bermakna sesuatu perkara sedang berlaku. Salah satu puncanya ialah kehamilan. Apabila kehamilan terjadi haid dengan tersendirinya akan berhenti. Wanita yang menyusukan anak juga mendapati perjalanan haidnya terganggu. Ketika penyusuan bayi, hormon susu (Prolactin) meningkat dalam aliran darah ibu. Hormon ini menghalang penetasan telur berlaku dan menghentikan kitaran haid. 

Peningkatan paras hormon susu (prolactin) juga boleh disebabkan oleh ketumbuhan dalam kelenjar pituitary menyebabkan haid tidak datang atau datang sekali-sekala sahaja. Wanita demikian juga sering kurang subur. Gangguan hormon mungkin juga boleh berpunca dari ketumbuhan dalam kelenjar ovari. Ketegangan rohani atau tekanan jasmani seperti kesedihan oleh sebab kematian ibu bapa atau yang lainnya, boleh juga melambatkan kedatangan haid.


Punca-punca haid berlebihan dan berpanjangan
1. Ketumbuhan bukan kanser. Wanita yang mengalami keluaran darah haid yang berlebihan atau berpanjangan daripada biasa, tandanya ada penyakit, khususnya jika keluaran darah haid yang banyak disertai dengan senggugut. Gangguan haid seperti ini jika melibatkan wanita dalam usia 30 tahun hingga 50 tahun keatas, mungkin menandakan sesuatu penyakit tumbuhan bukan kanser pada pangkal rahim seperti ‘cervical polyp’ atau dalam rahim seperti ‘fibroid’ atau ‘Adenomyosis’.Cervical polyp adalah daging sangat kecil berwarna merah berbentuk bulat yang tumbuh di merata-rata tempat. Fibroid ialah ketumbuhan yang teksturnya kelihatan seperti sabut kelapa apabila dikupas. Ia boleh membesar dengan banyak jika dibiarkan.
2. Kanser Pangkal Rahim. Apa yang lebih menakutkan lagi ialah tumbuhan kanser rahim atau pangkal rahim. Ia boleh menyebabkan pendarahn berpanjangan keluar dari faraj.
3. Penggunaan alat perancang keluarga. Wanita yang menggunakan alat dalam rahim (IUD-Intra-Uterine Device) juga boleh mengalami masalah pendarahan yang berpanjangan dan berlebihan. Mereka yang menggunakan kaedah suntikan atau ‘implant’ hormon sebagai cara mencegah kehamilan kadang-kala mengalami maslah perdarahan bersifat sedikit demi sedikit tetapi berpanjangan.
4. Kehamilan luarbiasa. Keadaan ini mungkin juga menandakan kandungan yang terancam nak gugur (Threatened abortion), keguguran, kandungan anggur (molar pregnancy), kehamilan di luar rahim.

Jenis-jenis pendarahan luarbiasa:
1.Pendarahan boleh berlaku pada pertengahan pusingan haid (intermenstrual bleeding), sebelum haid (premenstrual staining) atau selepas haid (postmenstrual staining)dan ini mungkin sedikit sahaja dan tidak memerlukan tuala wanita. Keadaan ini mungkin disebabkan oleh masalah ketidak-seimbangan hormon atau mungkin juga disebabkan oleh tekanan jiwa atau emosi. Wanita yang mengamalkan kaedah cegah hamil yang mengandungi hormon seperti pil perancang boleh mengalami masalah seperti ini. Begitu juga dengan penggunaan ubat hormon untuk rawatan penyakit pada anggota peranakan. Ia juga mungkin menandakan sejenis ketumbuhan atau jangkitan kuman pada kemaluan dan anggota peranakan. Setiap wanita yang mengalami pendarahan yang luar biasa dan tidak tentu masa perlu mendapatkan nasihat dan pemeriksaan dari doktor.


2.Perdarahan selepas persetubuhan. Ini adalah satu tanda yang merbahaya kerana ia mungkin menandakan penyakit kanser pangkal rahim khususnya jika ia berlaku pada wanita dalam lingkungan umur 30 puluhan dan telah berkahwin dan telah pun mendapat anak. Pendarahan selepas persetubuhan juga mungkin disebabkan oleh penyakit lain yang bukan kanser seperti luka pada pangkal rahim (cervical erosion), ketumbuhan bukan kanser atau jangkitan kuman. Pemeriksaan daripada doktor khususnya ujian ‘pap smear’ adalah sangat penting.


3.Perdarahan lepas putus haid. Tidak semua pendarahan seperti ini disebabkan oleh kanser. Pendarahan ini mungkin disebabkan oleh suatu keadaan dalam faraj yang kekeringan iaitu “atrophic vaginitis” iaitu satu keadaan yang disebabkan oleh kekurangan hormon oestrogen. Ia tidak merbahaya dan boleh dirawat dengan ubat hormon oestrogen.

 

50 comments:

  1. Salam doc,sy pernah mangalami pendarahan selepas bersetubuh, tetapi hanye jika persetubuhan selepas saya rsa sudah kering period..adakah ini ade masalah, atau hanye kerana darah perid yang masih tetinggal di saluran..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, sy juga mengalami masalah yg sama. boleh sy tahu, sudahkah awk dptkn jawapan utk persoalan ini? kerana sy juga risau akan keadaan sy ni tetapi sy belum merjuk kpd dokter .

      Delete
  2. assalamualaikum doc, saya tlh menggunakan implan sejak bulan 6 2010, selepas 3 bulan kelahiran anak ke2 sejak itu haid saya berpanjangan dan waktu solat saya menjadi 14 hari sahaja, adakalanya saya menjadi cepat marah,selain dari gangguan haid, apa lagi kesan2 penggunaan implan? pada pendapat doc perlukah saya mengeluarkan semula implan ini?

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum Dr..saya mengalami masalah kedatangan haid yang berpanjangan sementara umur saya baru mencecah umur 21 tahun..pnyakit itu baru berterusan selama 2bulan ini..saya bingung memikirkannya..ramai kawan yang mengatakan bahawa saya tidak akan dapat mengandung apabila telah berumahtangga nanti..saya amat bingung memikirkannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mngalami mslh yg sama.sebijik..say pon baru mencecah 21... Minx sgt doctor tlg jelaskn.saya risau..

      Delete
  4. Salam Dr.. sy mengalami kegemukan tp x pernah ader masalah haid tidak teratur..sy ader ambik produk untuk kuruskan badan n x spi 1 bln..tp skrg sudah lebih 1 mggu sy tdk dtg haid. biasenye haid sy 27-28 hr..tp ni dah lbh 35 hr msh belum dtg.. sy pki alat IUD utk jarakkan anak krn ke2 2 anak sy ceaser..

    ReplyDelete
  5. salam doc .. ssye mengalami masalah haid yang berpanjangan dan kuantiti yang terlalu banyak.saya baru berusia 18 tahun.kadang2 keluar benda2 putih mcam lemak dan menyebabkan kegatalan..perkara ni mbuatkan saya tak selese dan kuatir kalau perkara ni akan mendatangkan bahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun berusia 18 thn skrg.. dan sy TENGAH mengalami masalah sama sperti cik.. sy nk tanye, sudahkah cik mendapat penyelesaian dpd msalah cik sbb sy pun risau akan keadaan sy ni..

      Delete
  6. salam doc sy mengalami masalah pendarahan dimana haid sy selepas 7 hari berpanjangan menjadi 19 hari sy period.selepas 7 hari tu yg keluar bukan darah tapi warna coklat pekat kenapa doc?

    ReplyDelete
  7. Salam doc,,sy berusia 22 tahun..saya mengalami masalah haid tidak teratur..dulu haid sy cuma dtg 2 bulan sekali,,n kebelakangan ini berubah normal(sbulan ssekali)..tp mengalami masalah di mana selepas haid,,dalam 15 hari ade pendarahan seperti haid dtg..kenapa ye doc.??

    ReplyDelete
  8. salam doc..saya b'usia 25 tahun...saya mengalami masalah haid tidak teratur sebelum ini...since last year kitaran haid saya mnjadi n'mal every month..but this year masalah kitaran haid saya b'laku semula, kitaran haid saya b'laku every 2month...masalah ini menjadi kerisauan kepada saya memndgkan saya bakal mendirikan rumah tangga tidak lama lagi..adakah masalah ini akan menyebabkan saya tidak boleh mengandung?

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum
    Saya hampir berumur 41 tahun. Selama ini kitaran haid saya tidak mempunyai masalah langsung dan sentiasa tepat pada masanya. Bagaimanapun, sejak beberapa bulan yang lepas, haid saya berlaku 2 kali sebulan iaitu yang normal pada awal bulan dan kemudian datang kembali pada minggu ketiga tapi saya menyangka mungkin kerana stress dan terlampau penat kebelakangan ini. Bagaimanpun, pada awal bulan ini, dari 3hb May sehinggalah ke hari ini saya masih kedatangan haid. Pada mulanya, saya tidak berapa risau kerana saya menyangkakan mungkin sebab ketika itu saya berada di Europah selama sebulan dari 21 Apr. Oleh itu, mungkin sebab perubahan cuaca, makanan dan masa. Dan saya menjangkakan haid saya pasti berhenti apabila pulang ke Malaysia. Malangnya, ia masih berlaku. Pada minggu ketiga sewaktu saya masih di Europe, haid saya berkurangan tetapi sejak pulang(20 May 2012) ke Malaysia pada, kedatangan period bertambah seperti mula2 kedatangan haid. Adakah ini normal dan tidak merbahaya? Pada masa yang sama, saya juga notis beberapa kali ada ketulan darah sewaktu membuang air kecil which pada kedatangan haid normal sebelum ini adalah perkara biasa. Mohon bantuan penjelasan dari Doctor dan tips untuk memberhentikannya. Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum DR,sy brumur 24thn sudah bkahwin,disini sy ada masalah haid dimana haid sy tidak teratur..situasinya mcm nie pada bulan jun sy telah dtg haid 2 x iaitu kali pertama 7/6 hingga 15/6..dan kali kedua ialah pada 23/6..ini telah m'buatkan sy rasa sedih dan rendah diri..hal ini kerap blaku (bulain mei dan april)..sy bharap DR dapat mbantu myelesaikan mslh sy..sy akhiri dgn ucapan terima kasih.

    ReplyDelete
  11. doc....sy nk tanya..period saya selalunye 5 hari..tetapi pada hari ketiga dia akan berhenti...boleh saya tau puncanye.

    ReplyDelete
  12. sye 12 thun sye bru dtg haid bulan 6.. lpstu bulan 7 sye tkder dtg.. normal ke?

    ReplyDelete
  13. salam doc,saya pesakit chronic rheumatic heart disease. dah dua kali operate tukar injap. 1st time injap tisu haiwan dan 2nd mekanikal valve. telah mempunyai 2 anak dan berumur 33thn. persoalannya, saya operate kali kedua pada september 2011, hingga 11 jun 2012 saya tidah datang haid. 12 jun 2012 saya baru haid sehari dan seminggu kemudian baru haid lagi sehingga sekarang (12 Ogos 2012). Saya wajib makan ubat cair darah setiap hari kerana injap saya yg sudah ditukar kepada mekanikal. Adakah saya haid yang memakan bulan ni berpunca dari ubat yang saya makan atau penyakit sbb saya x rasa apa2 sakit bahagian perut atau sekitar faraj. Boleh bantu saya doktor. emel saya roslinayunos@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. salam doc..saya mengalami masalah kitaran haid tidak tetap sejak sept2011..pd 28sept 2011 saya tidak dtg haid..sehingga pd 4 jun 2012 bru dtg haid,kemudian 15 july..seminggu selepas 15 july 1 kali lg..dan pada bulan ogos 2012 ini,,6hb dan 15hb..apa masalah saya doc??

    ReplyDelete
  15. salam..
    sy baru brumur 18 tahun... tpi, sy lgsung x prnh period... bagaimana utk sy mndptkn rwtn yg sepatutnye... di klinik swasta @ kerajaan...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum doktor.. sy mengalami gangguan haid. . dah hampir 2 bln sy x dtg haid. .adakah kerane sy mengalami tekanan yg terlalu tinggi?

    ReplyDelete
  17. salam doc..sy m'galami gngguan haid..haid sy b'pnjngn dr bl5 smpai laa skrg bln 9..kdg2 kluar bnyk n b'ketul2 n kadang2 kluar sikit shaja..dah mcm2 cra sy cuba dgn mkn ubt hspital (nma ubt : trenexamic),mkn ubt herba cina n minum air solat hajat..tp msh bl0m tnjk apa2 respon@kesan..mohon nsihat dr doc :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy juga mengalami masalah yang sama seperti awk...doc, sy berusia 27 tahun, sudah berkahwin tetapi tidak pernah lagi mengandung...sblm sy berkahwin sehinggalah hampir setahun berkahwin, haid sy teratur...tp sejak awal tahun ini, haid sy tidak menentu...pada mulanya saya tidak datang haid selama dua bulan...kemudian haid datang berpanjangan selama 2 bulan...setelah berjumpa doc, doc memberi saya ubt pendarahan...kemuadia haid berhenti hanya selama seminggu...kemudian ia datang semula, tp kali ini hanya sedikit sahaja, tidak perlu memakai tuala wanita, namun ia berpanjangan sehingga ke hari ini...haid hanya berhenti dlm 2 atau seminggu sahaja...boleh doc tolong jelaskn...

      Delete
  18. As salam Dr...
    sy berumur 27 tahun ..sudah berumah tangga namun masih belum di kurniakan cahaya mata... Usia perkhawinan saya hampir mencecah 4 tahun ...namun sejak saya berumahtangga ,,saya tidak pernah datang period ..kecuali dengan paksaan iaitu memakan pil perancang dan juga ubat utk datangkan period...sebelum ini,maksud saya sebelum berumahtangga period saya teratur ...saya pernah membuat rawatan di hospital kerajaan sebanyak 2x..namun perkhidmatan yang di berikan teramat la hampa ..membuatkan saya mengambil kata putus utk berhenti dptkan rawatan di hospital.Saya teruskan berubat cara traditional namun kaedah yang diberikan hanya berurut di keseluruhan badan .Saya nak bertanya pd Doktor ..baru-baru ini saya telah bersama dengan suami dan selepas itu terdapat sedikit cecair yang berwarna coklat seperti darah,,,keluar bersama dengan air mazi ...apakah yang terjadi sebenarnya..saya amat berasa takut memandangkan saya telah lama tidak datang haid ...

    ReplyDelete
  19. salam doc..sy berumur 23 tahun..baru2 ni saya dapati slpas haid, darah still keluar dari faraj...kdg2 berwarna coklat kemerahan..sy tetap solat sperti biase krana kt tahu yg darah yg keluar slpas 15 hari adalah darah enyakit...apa yg terjadi sbenarnye dan apakah yg myebabkan perkara ini berlaku? minta pandangan doc..tq..blh emailkan kt izah_sweetsmile@yahoo.com

    ReplyDelete
  20. salam doc ... sy baru saja khawin da 4bulan tp belum lagi mengandung....dan yang buat sy pelik bulan nie 2kali sy period..15hb.10 da period pastu 24hb sy period lagi dan skrg masih lgi period harinie da 7hari..sebelum khawin haid saya normal dan ini yg first time..bahaya x ye doc , bimbang kalau sy susah nk dapat zuriat

    ReplyDelete
  21. Salam doc, saya berumur 30 thn, sudah 4thn berkahwin, tp masih belum mempunyai cahaya mata,pada bulan 7 yg lepas saya keguguran buat pertama kali, period saya agak tidak teratur, kitaran pernah mencecah 40 hari, kitaran paling pendek 26 hari, masalah saya ialah, sejak bulan lepas(november) selepas saya period, hari ke8, ada berlaku spotting yg keluar hingga 3-4 hari, bulan ini (december) spotting masih ada, hari ni adalah hari ke3 (spotting) adakah ianya normal? Kerana saya merancang untuk hamil, harap dapat diberi pandangan miszleesa10@gmail.com

    ReplyDelete
  22. slm doc.. adakah slalu bersetubuh ble melambatkan haid.. dn time setubuh juga slalu mgunakn sarung zakar? tetapi haid lmbt dtg?

    ReplyDelete
  23. salam doc..saya mengalami masalah haid yg sangat x teratur...pernah terjadi 8 bulan saya x period..3 bulan sekali period 2 memang kerap..pernah terjadi saya period melebihi 2 minggu..darah turuh sedikit2 sahaja..sakit perot yg amat sangat..dan darah yg turun 2 berbau terlalu hanyir...saya belom berkhawin..mempunyai seorang anak angkat dan menyusukan anak tersebut...

    ReplyDelete
  24. salam...doc sy nk tnya, sy baru melahirkan ank pertama saya pada 13 oktober 2012...sy datang haid 3bulan selepas bersalin.... Alhamdulillah saya dapat memberikan susu badan sepenuhnya pada anak saya...saya igin bertanya, pada bulan mac sepatautnya sy datang haid pada 20 mac tetapi telah lewat(26 mac),pada bulan april saya masih lagi belum datang haid..sy ada melakukan test tetapi hasilnya -tv.... adakah masalah yang saya hadapi sekarang ini salah satu kesan kepada seseorg ibu yng memberikan susu bdn sepenuhnya pada bayi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong la saya siapa yg thu,runsing la kepala sya fikirkan

      Delete
  25. As salam Dr kalo saya nak dapat kan rawatan di klinik dr no mana yg bole saya hubungi?

    ReplyDelete
  26. as salam Dr..sya bru bkhwin dan sya n suami belum mahu anak..jadi sya telah ambil kputusan untuk melakukan suntikan perancang(implant)selepas bsuntik pada 1/4/13..sya dapati pada 30/4/13,sya telah mgalami haid dan haid sya shingga ke hrini blm bhenti lagi..sya harap Dr dpt membantu sya,

    ReplyDelete
  27. As-salam Dr.Hamid sy Wan umur 28thn, ingin mendapatkan nasihat dr Dr tentang kelewatan haid sy,untuk pengetahuan Dr.Hamid sejak dari belajar universiti lg kitaran haid sy sudah tidak teratur, kadang2 sampai 3bln br haid sy datang,sy sudah berkahwin 2thn, skrg ni sy dan suami sy sdg merancang utk mendapatkan zuriat sdgkn masalah haid sy masih lg berlanjutan hingga skrg. buat msa skrg sy sdh 2 bln tidak datang haid. blh doktor bantu sy.

    ReplyDelete
  28. Saya suri rumah. Umur 42. Menggunakan IUD. Semasa pemasangan IUD Kali ke 3, doktor mendapati saya ade polip dipintu rahim saiz syiling 20 sen. Adakah rawatan polip ini menyakitkan?

    ReplyDelete
  29. As-salam Dr...
    Saya dari klang berumur 28 tahun dan belum berkahwin..
    Saya nak tanya pendapat Dr. Sebelum2 ini kitaran haid saya teratur setiap bulan dan tiada masalah. Tetapi sejak bulan April 2013 lalu haid saya tidak datang-datang langsung sehingga sekarang (Julai 2013).Dalam tempoh tersebut keputihan saya juga sentiasa ada tetapi tidak berbau dan tidak juga banyak dan jernih.

    Sejak saya tidak datang haid perut saya juga kadang2 akan terasa sakit sama ada sebelah kiri atau kanan tetapi selalunya kalau sakit tersebut dtng ia lebih banyak ke sebelah kiri. Selain sakit di perut saya juga sentiasa mengalami sakit di atas pinggang sebelah kiri saya. Air kencing saya juga kadang-kadang berwarna kuning kehijauan sedikit.

    Saya ada pergi berjumpa doktor pada bulan Jun 2013 bertanyakan haid saya, doktor mengatakan saya tiada masalah dan doktor menyatakan bahawa haid saya ada tetapi tidak keluar mungkin disebabkan oleh stress.
    Selain itu rakan2 saya menyatakan mungkin darah saya sejuk oleh sebab itu ia tidak keluar. Adakah haid saya tidak datang-datang oleh sebab2 tersebut.?

    Saya berharap agar Dr dapat menjelaskan kepada saya kenapa haid saya tidak datang-datang hingga sekarang.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam awak, awak da tau ape masalah dengan period awak? Sbb sy mengalami masalah yang same

      Delete
  30. Hi Doc..

    Saya berumur 29 thn,masalah saya haid keluar sedikit dan berwarna coklet sejak saya melahirkan anak.walaupun setiap bulan ada datang haid namun haid yang keluar hanya sedikit sahaja.saya merasa tidak selesa dengan masalah ini dan berjumpa doc namun doc cakap masalah hormone.Doc memberikan saya ubat hormon makan selama sebulan 2biji 3 kali sehari.Namun hari ni saya datang haid setelah makan ubat hormone selama sebulan namun masalah tetap sama..sebenarnya apakah penyebab haid saya keluar tidak lancar? harap doc dapat menjawab soalan saya..

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  31. salam. doc..

    selama ni bulan 1-6 period saya lancar. dtg tepat pada tarikh. kalau tidak 9hb-11hb setiap bulan.

    tapi yg saya perasan, setiap kali bulan puasa period mesti x dtg. knp ya? sepatutnya 9hb-11hb awal bulan7 hari tu dah period.tapi sampai sekarang tak period.

    kalau tahun ni tak period juga pada bulan puasa, bermakna ini tahun ke-4 saya mengalami situasi ini.

    sebelum ni, mungkin saya tidak kisah dan menganggap bonus saya dapat berpuasa penuh. Tapi, memandangkan hujung tahun ini saya nak berkahwin, jadi saya sedikit risau berlaku ketidaksuburan.

    kenapa ya period saya tak datang ketika bulan puasa? boleh doktor terangkan dan beri jawapan? tq..

    ReplyDelete
  32. as salam doc..
    sblm ni haid sya teratur tp slps sya mrancang mggunakan suntikan depo haid sya mulai xteratur..last sya haid pd 26.06-07.07.13..drah haid sya kluar hanya sedikit shja tp lama 12-14hari..bulan 7 sya tidak dtg haid..pda 12.08-13.08.13 sya ada keluar drah dan lendir tp dlm kuantiti yg sgt sdikit..semasa sya lewat dtg haid pd awal bulan 8 sya ada periksa upt 2kali tp -neg..adakah sya pun masalah hormon atau adkah sya mgandung???sya skg sdh bhenti mgambil suntikan depo pda bulan 6 yg lalu..
    blh doc jelaskan apa msalah sya...adakah kmungkinan besar sya mgandung??

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam doc
      bagaimnakah mengatasi masalah haid yang keluar sikit2 dan apakah masalah ni

      Delete
  33. terima kasih diatas penerangan doctor yg sgt membantu..

    http://permatahatibidadariku.blogspot.com

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum doktor...saya ingin kepastian berkaitan haid yg turun sehari sahaja...sebenarnya saya mengalaminya selepas kitaran 32 hari....darah itu keluar umpama darah haid yang normal...

    ReplyDelete
  35. Salam doc, seblom kawen saya ade masaalah haid yg xnormal, kadang2 3 bulan sekali baru keluar darah haid. sampai saya penah dikejakan ke hospital sebab darah haid kulua selame sebulan. doc cume ckp saya ade masaalah hormon dan bagi pil perancng nak bagi haid normal blk, tapi saya mkn sekejap je. tapi lepas kawen haid saya kelua normal tiap bulan.. saya sekarang da 2 tahun kawen tpi still xde zuriat lagi, masaalah saya sekarang ialah haid yg berpjgan, pade ari petame haid cume keluar time buang air kecil, lepas tu darah haid stop dan ari ke 3, atau ke 4, baru darah haid keluar.. darah haid yg keluar xbanyak, itu pon dlm 2 hari je.. lepas tu terus tingal ekor2 darah haid tu.. buat masa ni saya xde pergi mane2 hospital tok cek.. saya takut jugak sebab ni saya xblh hamil..

    ReplyDelete
  36. assalam, Dr.

    saya ina dari keramat,, Saya mempunyai cyst bersize 5inci, sebelum ni period saya dalam 11-12 hari, tapi pada bulan ni, period saya jadi hari yang 17 sehingga seterusnya. adakah ini disebabkan cyst yang saya hadapi..time period pun saya menhadapi sakit yang amat sangat..awal hari darah period saya sedikit-sedikat, coklat hitam..bila hari ke 15 dan seterusnya baru darah keluar..apa perlu saya buat?

    ReplyDelete
  37. Salam doc, sy mgalami mslh lmbt haid sjk bbrpe bln ni,, sy myusui baby & mgambil noridayy... sjk akhir2 ni, sy sy mgalami skit2 di perut. Sy ingin tahu, adakah sy mgandung lg ???

    ReplyDelete
  38. salam doc , sy berumur 19tahun..sy mengalami masalah haid berpanjangan...dah sebulan...kadang2 ia datang bnyak..kadang2 ia sikit...adakahh sy ad penyakit atau ianya normal ??

    ReplyDelete
  39. assalam doc,saya berusia 25thun, saya mengalami masalah haid yg berpanjangan sudah hampir 3 tahun..saya akan haevy bleeding almost 2 mggu then slow down tp still ada lagi..saya sgt risau kerana sudah bnyk kali merujuk dgn pakar dan cara kpg still jwpn yg sama..tiada masalah maybe hormon..saya amat risau kerana saya bakal berkahwin dan masalah ini maybe akan menjejaskan hubungan suami isteri..minta pencerahan dr doc..tq..

    ReplyDelete
  40. Salam.. Doc
    Saya mengalami period yang berpanjangan... hal ni sudah berlaku beberapa bulan
    bermula contohnya.
    Bermula 20/01/14 amat sedikit seperti beberapa titik selama 3 atau 4 hari... kemudian barulah keluar dgn byk dari hari ke5 hingga hari ke 14.. berkurangan tapi masih ada sehingga 4/2/14

    ReplyDelete
  41. Salam.doc
    Saya mengalami period berpanjangan & setiap kali melakukan hubungan intim bersama suami saya period datang semula berpanjangan

    ReplyDelete
  42. Salam Doc.
    Saya mengalami masalah dengan period saya. Saya sudah berkahwin selama 7 bulan. Sebelum berkahwin saya tidak pernah mengalami masalah kelewatan period, tapi masuk usia perkahwinan 4 bulan period saya tidak datang sehingga lah sekarang. Saya ada membuat ujian kehamilan tetapi negatif, dan saya juga ada berjumpa doktor tetapi hasil nya juga negatif. Sekarang saya agak takut utk berjumpa doktor lagi kerana takut ada masalah lain. Boleh kah doktor memberi cadangan dan menerangkan kemungkinan penyakit yang telah saya hadapi.

    ReplyDelete
  43. Anak saya berumur 13 tahun mengalami masalah haid berpanjangan. 6 bulan tak period dan skrg bila period ia berpanjangan dah masuk 6 minggu. Nampaknya satu komen pun xdpt jawapan drp pemilik blog.

    ReplyDelete